16 Mayıs 2012 Çarşamba

YUMURTALI EFELEK KAVURMASI

Allah'ın selamı tüm inananların üzerine olsun,

Geçenlerde bir komşum bana gelirken, köyden topladığı efelek (labada) yapraklarını getirdi..Daha önceden de bazı arkadaşlarımda dolmasını yediğim bu doğal sebzelerin, ben de kavurmasını yapmaya karar verdim.:) Kendine özgü hoş bir mayhoşluğu ile lezzetli bir yemek oldu..

İşte tarifi:
   
   - Yarım kg kadar efelek yaprakları,
   -2 kuru soğan,
   -1 kahve fincanı zeytin yağı,
   -2 sivri biber,
   -1 kırmızı biber,
   -2-3 domates,
   -Pul biber, karabiber,tuz,
   -Kişi sayısı kadar yumurta.
   
 --Öncelikle efelekleri güzelce yıkayalım,irice doğrayıp, kaynayan suya daldırıp çok az haşlanmasını sağlayalım.(Bu şekilde yapmayıp direk doğrayıp kavuralım demiştim ama tadının  iyi olmayacağını söyledi komşum,onun için biraz soldurup suyunu sıktım, ama ben yine de fazla sıkmadım:))

  --Bir yandan da geniş bir tavada, zeytin yağıyla yemeklik doğradığımız soğanları kavuralım.İçine yeşil ve kırmızı biberleri de doğrayıp sotelemeye devam edelim.

  --(İsteğe bağlı olarak biraz kıyma da kavrulurken ekleyebilirsiniz)

  --Sebzeler suyunu çekince efelekleri de katıp kavuralım.

  --En son tuzunu ve baharatlarını ekleyip, efelek kavurmasını yayalım.Göz göz yerler açıp yumurtaları kıralım.

  --Ocağı kısıp, tavanın kapağını kapatalım, yumurtaların pişmesini sağlayalım.

  --Artık servis yapabiliriz.Afiyet olsun...Allah herkese helal rızıklar nasip etsin...

                                                          Labadanın çiğ yaprakları

 .Efeleğin(Labada) oldukça faydaları  da varmış.Atalarımız bu ve benzeri bitkileri sofralarından eksik etmemişler, boşuna değil elbet...

   Bu bilgileri de google'den aldım :)
        • Yaprakları, bedeni güçlendirici toniktir.
        • İştah açıcıdır.
        • Kanı ve bağırsakları temizler.
        • Hafif müshil etkisi vardır.


Bu etkiler için, labadanın yapraklan çiğ olarak yenir ya da % 5′lik standartdekoksiyonu yapılarak içilir. Yani, 1 litre sıcak suya 50 gr. taze labada yaprağıkonulup 15-20 dakika kadar kaynatılır. Böylece elde edilen dekoksiyon, gündeiki-üç kez birer bardak alınır. 

   • Yaprakları, deri hastalıklarında etkilidir. Çıbanları olgunlaştırır. Yara ve egzamaları iyileştirir. Bu etkileri sağlamak üzere, labadanın yapraklarıyla yara lapası hazırlanır ve şikayet edilen yerlere dıştan uygulanır.
• Kökü, müshil etkisi gösterir. Bunun için de kuzukulağının kökünde olduğu gibi % 5′lik bir dekoksiyon hazırlanarak günde iki-üç kez birer bardak içilir.


6 yorum:

  1. çok faydalıymış.zaten bütün otların ayrı ayrı şifası var..bu arada efelekle hep bulmaca çözerken karşılaşırdım ve labada yazardım da ne olduğunu hiç düşünmezdim -tanışmış oldum sayende:)eline koluna sağlık şifa olsun canımmm.

    YanıtlaSil
  2. Coştu bacım maşallah.. Yaz da bakak öğrenek, pişirir miyim bilemiyorum. Ben yerim de malum oğlum uzaktan bile bakmaz. Faydalı ya...:(

    YanıtlaSil
  3. Harika olmuş,benim teyzem sarmasnı yapardı üzerine yoğurt yumurta sürüp fırına verirdi.İç harcı neydi bilmiyorum.Aklıma gelmişken onada sorayım :) Üzerindeki yumurta aynı kalp gibi durmuş,ellerine sağlık canım...kalp kalp^^

    YanıtlaSil
  4. Efelek ilk defa duyuyorum,ama çok merak ettim.
    Umarım ben de bulur ve deneyebilirim.:)
    Ellerine sağlık canım.
    Muhabbetle..

    YanıtlaSil
  5. burada hic rastlamadim..belki cin marketlerinde vardir ama Annecigim sarmasini cok sik yapardi mevsiminde...ellerine saglik sistam sifa olsun yiyenlere :)

    YanıtlaSil
  6. Oyy can arkadaşlarım yorumlarınızı görmemişim, hakkınızı helal edin..Hepinize teşekkür ederim..Faydalı olmakla birlikte lezzeti de çok güzel bir sebze..Sarmasını da yaptım o daha bir güzel oldu.. Damakcım,yumurtalardan biri kalp şeklinde oldu, özellikle onun fotosunu çektim,seveceğini biliyordum:))<3 Sevilaycım labada ismiyle daha çok tanınıyor bulmaca dünyasında ama, Orta Anadolu'da hep efelek diye biliniyor..Zel bazı yörelerde bazen pazarlarda olabiliyor, İnşallah bulup denersin..muhabbetle...

    YanıtlaSil

Yorum yapmadan geçmeyin yine beklerim:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...